bazarnews

کد خبر: ۵۹۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
وزیر راه و شهرسازی گفت: خطوط هوانوردی و هم بهره‌برداران از آزادسازی صنعت هوانوردی به‌شدت استقبال می‌کنند.
بازار نیوز - عباس آخوندی گفت: همه خطوط درحال‌حاضر کاملا اختیار با خودشان است که چگونه در یک بازار رقابتی با هم رقابت کنند و قیمت‌های خدمات خود را بسته به واقعیت‌های پرتقاضا و کم‌تقاضا در ساعات مختلف و روزهای مختلف، قیمت‌گذاری کرده تا بتوانند برای جلب رضایت و جذب مشتری بیشتر اقدام کنند. این تفاوت در قیمت‌گذاری، قدرت انتخاب بیشتری هم در اختیار مردم می‌گذارد. 

وی افزود: در مواقعی قیمت‌های بلیت پرواز  تهران- مشهد به ٨٥ هزار تومان کاهش می‌یابد که نسبت به قیمت‌هایی که در گذشته برای این مسیر تعیین می‌شد، قیمت بسیار پایینی دارد؛ البته در زمان‌های پرتقاضا به‌طور طبیعی قیمت‌ها بیشتر است. اینکه مردم بتوانند براساس پیشنهادهای مختلف حق انتخاب داشته باشند، مهم‌ترین نکته‌ای است که در یک بازار رقابتی فراهم می‌شود.

 او با بیان اینکه این آزاد سازی  البته در بخش‌‌هایی که امکان عرضه رقابتی وجود داشته باشد، صورت می گیرد،تصریح کرد: برای مثال در صنعت هوانوردی، با رقابتی‌شدن بازار، پنج‌ ماه اول سال جاری نسبت به پنج‌ ماه سال گذشته بیش از ٢٠ درصد تقاضای پرواز داخلی رشد کرده است؛ این موضوع نشان می‌دهد تقاضا وجود دارد و اگر اقتصاد رقابتی در هر بخشی ایجاد شود، می‌تواند تحرکی را در همان بخش ایجاد کند.

وی افزود:  این نمونه به‌خوبی نشان می‌دهد با آزادسازی قیمت‌‌ها می‌توان در بازار تحرک ایجاد کرد، البته این تماما به این مسئله بستگی دارد که عرضه کاملا رقابتی در بازار امکان‌پذیر باشد.

 به گفته وی دولت می‌تواند بخش‌هایی را که پیش از اعلام سیاست‌های اصل ٤٤ قانون اساسی رقابتی بوده‌اند و مشمول این سیاست‌ها نبوده‌اند، رقابتی اعلام کند.

وی تاکید کرد: من همچنان معتقدم این‌گونه سازمان‌ها باید منحل شوند؛ نمونه بارز آن، وقتی صنعت هوانوردی آزاد شد، هم رشد تقاضا و هم رشد عملکرد شرکت‌های هواپیمایی را داشتیم و در کنار آن، قیمت‌های نازل‌تر بلیت در بسیاری از زمان‌ها فراهم شد.

 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بخشی از اقتصاد ما که پیش‌تر هم رقابتی بود، به علت آماده‌بودن فضا، زمینه‌های رقابتی‌کردن آنها فراهم‌تر است،گفت: در مقایسه با بخش‌هایی که پیش‌تر در انحصار بود و هنوز بازار رقابتی قوی در آنها وجود ندارد. اکنون خصوصی‌سازی واقعی رخ نداده است،  برای نمونه، صنعت سیمان در گذشته انحصاری بوده؛ اما اکنون امکان رقابت درون آن وجود دارد.

وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی هم پیش‌تر رقابتی بوده و درحال‌حاضر هم امکان رقابتی‌شدن آن وجود دارد. حمل‌ونقل جاده‌ای اکنون کاملا رقابتی است؛ اما دولت هنوز هم در بخشی از آن به قیمت‌گذاری مشغول است. معلوم نیست چرا باید این قیمت‌گذاری‌ها انجام شود، به‌هیچ‌عنوان با این قیمت‌گذاری‌ها موافق نیستم.

 آخوندی گفت: بسیاری از بخش‌ها نیازمند خصوصی‌سازی مجدد هستند، برای مثال بخش‌هایی که سازمان تأمین اجتماعی در آنها، سهام مدیریتی دارد، به عقیده من باید مقرراتی وضع شود که سازمان تأمین اجتماعی موظف باشد سهام مدیریتی خود را در بازار بورس، عرضه مجدد کند تا با واگذاری مجدد آن، به سهام‌داری مشغول شود نه مدیریت؛ این کاری است که امکان قانونی آن وجود دارد و می‌توان آن را انجام داد.

به گفته وی در بسیاری از بخش‌ها، انحصار واگذار شده است و باید این انحصارها تعیین‌تکلیف شوند.

وزیرراه و شهرسازی عنوان کرد:  وقتی انحصار واگذار می‌شود، باید بدانیم انحصار خصوصی از انحصار دولتی خیلی بدتر است؛ انحصارهای خصوصی به اصلاحات ساختاری پیچیده‌تری نیاز دارند.مخابرات و پتروشیمی خلیج ‌فارس یک نمونه آن است. متأسفانه در دولت قبل، انحصار‌های زیادی واگذار شده است.
شرق
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: